Macam mana cara kira bmi?

.

Tahniah sebab dah sampai ke artikel kami ini.

.

Anda yang sedang bertanyakan soalan ni, tengah nak jaga berat badan?

.

.

Tepat pada masanya.

.

Harini min nak share tips cara kira BMI yang betul.

.

Terutama sekali untuk anda yang baru nak mula.

.

.

Baca Selepas Ini: Penyakit Batu Karang – Semua Wajib Tahu Fakta Ini, Sebelum Terlambat!

.

.

Apa Maksud BMI?

.

.

BMI bermaksud body mass index atau dalam bahasa melayu dipanggil sebagai indeks jisim badan.

.

Ia digunakan untuk mengira anggaran lemak berdasarkan berat dan ketinggian seseorang.

.

Kiraan lemak badan tak diukur secara terus pada badan, sebaliknya menggunakan persamaan matematik untuk membuat anggaran.

.

.

Kiraan BMI boleh digunakan untuk menentukan sama seseorang itu mempunyai berat badan sihat atau tidak sihat.

.

Jumlah BMI yang tinggi menandakan seseorang itu mempunyai lemak yang berlebihan dalam badan.

.

Manakala BMI yang terlalu rendah pula menandakan kurangnya jumlah lemak.

.

.

Mereka yang mempunyai nilai BMI yang tinggi lebih berisiko menghidap penyakit-penyakit merbahaya seperti penyakit jantung, darah tinggi, dan kencing manis.

.

Individu yang mempunyai BMI yang rendah juga berisiko menghidap penyakit seperti kekurangan jisim tulang, rendah fungsi imun, dan anemia.

.

Walaubagimanapun, BMI juga ada kekurangannya. Terutama sekali kepada mereka yang mempunyai otot badan yang berlebihan seperti ahli bina badan dan atlet.

.

.

Cara Kira BMI

.

.

BMI dikira dengan membahagikanberat badan seseorang dengan jumlah ketinggian kuasa dua seperti dibawah.

.

.

BMI dikira mengikut umur individu tersebut.

.

Sebagai contoh, mereka yang berumur 20 tahun keatas perlu dikira mengikut kiraan orang dewasa.

.

Manakala mereka yang berumur 19 tahun dan kebawah dikira mengikut kiraan kanak-kanak.

.

Hasil daripada kiraan ini akan menentukan sama ada anda tergolong dibawah berat badan yang ideal atau tidak.

.

.

Cara Kira BMI Dewasa

.

.

Untuk mengira berat BMI orang dewasa, mereka perlulah berumur 20 tahun dan keatas.

.

Bagi lelaki dan wanita, kategori BMI standard adalah sama.

.

Berdasarkan kiraan BMI yang didapati, mereka akan jatuh kepada empat jenis berat badan dibawah.

.

BMI                            Status Berat

Kurang dari 18            Kurang Berat Badan

18.5 – 24.9                 Normal

25.0 – 29.9                 Berat Badan Berlebihan

30.0 dan keatas          Obesiti

.

.

Sebagai contoh, anda mempunyai jumlah berat badan sebanyak 60 kilogram dan mempunyai ketinggian 1.7 meter.

.

Jadi kiraannya seperti ini:

.

.

Hasil kiraan ini mendapati jumlah BMI anda ialah 20.76 (Normal)

.

Untuk memudahkan anda mengira jumlah BMI anda, anda boleh pergi ke laman sesawang KKM untuk gunakan kalkulator BMI mereka disini

.

.

Risiko Kesihatan Berdasarkan BMI

.

.

Berdasarkan kajian pakar, 2 daripada 3 individu mempunyai berat badan yang berlebihan.

.

Satu daripada 3 individu tersebut pula menghidap sama ada menghidap obesiti atau kurang berat badan.

.

17 peratus daripada kanak-kanak dan remaja pula menghidap obesiti.

.

.

Manusia memerlukan tenaga yang mencukupi untuk berfungsi dengan baik.

.

Tenaga yang kita dapat daripada makanan dipanggil sebagai kalori.

.

Badan anda akan kekal sama sahaja jika jumlah kalori yang anda ambil, sama dengan jumlah kalori yang anda bakar setiap hari.

.

.

Jika anda ambil lebih kalori dari apa yang anda bakar setiap hari pula akan menambahkan lagi berat badan anda.

.

Ketidak stabilan tenaga ini lah yang menyebabkan berat badan anda bertambah.

.

Mereka yang mempunyai jumlah BMI yang tinggi meningkatkan lagi risiko penyakit kronik seperti:

  • Penyakit jantung
  • Darah tinggi
  • Penyakit hati
  • Osteoarthritis
  • Kencing manis
  • Strok
  • Batu karang
  • Pelbagai jenis kanser

.

.

Kajian baru pula mendapati, lemak dalam badan ialah punca utama penyakit-penyakit diatas.

.

.

Sama juga dengan mereka yang mempunyai BMI yang rendah.

.

Kekurangan lemak yang mencukupi boleh menyebabkan penyakit dibawah:

  • Kehilangan jisim tulang
  • Penurunan fungsi imun
  • Masalah jantung
  • Anemia

.

Jika anda jatuh dibawah kategori ini, dapatkan khidmat nasihat doktor macam mana nak naikkan berat badan.

.

.

Tambahkan jumlah portion dalam makanan anda boleh membantu menambah berat badan.

.

Anda juga boleh minta khidmat pakar pemakanan untuk membantu anda naik berat badan secara sihat.

.

Bagi mereka yang nak turun berat badan, boleh cuba kerapkan aktiviti senaman sekurang-kurangnya tiga kali seminggu.

.

.

Anda juga perlu ikut beberapa habit pemakanan seperti:

  • Makan apabila lapar
  • Jangan terlebih makan
  • Pilih pemakanan yang tinggi jumlah serat dan sihat
  • Elakkan makanan yang diproses

.

Pakar pemakanan boleh membantu anda memilih makanan yang sesuai dan baik untuk anda kurangkan berat badan.

.

.

Senaman Untuk Kurangkan Berat Badan

.

.

Tahukah anda negara kita merupakan negara kedua terbanyak jumlah obesiti di asia tenggara?

.

Berdasarkan statistik, jumlah ini dianggarkan sebanyak 13% daripada 30 juta penduduk di Malaysia.

.

Jumlah ini agak tinggi dan berada pada kadar yang sangat membimbangkan.

.

.

Jadi min dah sediakan beberapa jenis senaman yang anda boleh cuba amalkan.

.

Kombinasi antara diet harian yang sihat dan senaman ini sudah tentu boleh membantu anda hilangkan berat badan.

.

.

1. Berjalan

.

.

Berjalan ialah salah satu senaman yang baik untuk kurangkan berat badan.

.

Lebih-lebih lagi kepada mereka yang berbadan besar.

.

Selain itu, senaman ini mudah untuk mereka yang baru nak mula dan tak ada kelengkapan sukan.

.

.

Senaman ni bagus sebab ia tak terlalu membebankan sendi pada kaki.

.

Antara aktiviti yang menggunakan pergerakan semasa berjalan ialah seperti:

  • Berjalan waktu rehat tengah hari
  • Gunakan tangga berbanding lif

.

Untuk permulaan, cuba lakukan 30 minit berjalan sebanyak 3 hingga 4 kali seminggu.

.

Cuba untuk tingkatkan lagi kekerapan anda berjalan selepas dua bulan.

.

.

2. Berjoging

.

.

Berjoging dan berlari ialah antara senaman yang paling baik untuk anda kurangkan berat badan.

.

Berdasarkan kajian, senaman joging selama 30 minit yang dilakukan orang dewasa boleh membakar 300 kalori dari lemak.

.

Ini ialah senaman yang boleh dilakukan selama 20 hingga 30 minit sebanyak 3-4 kali seminggu.

.

.

Anda juga boleh buat senaman ini diatas treadmills.

.

Jika anda bosan dengan suasana didalam rumah, anda boleh pergi ke taman rekriasi untuk tukar suasana senaman anda.

.

.

3. Berbasikal

.

.

Berbasikal juga mampu membantu anda hilangkan lemak dengan capat.

.

Pakar berpendapat, aktiviti berbasikal dapat membakar sekitar 260 kalori dalam 30 minit.

.

Bukan sahaja berbasikal dapat membantu mengurangkan berat badan, ia juga boleh membantu meningkatkan rangsangan insulin dalam badan.

.

.

Berbasikal bagus untuk semua peringkat umur, daripada yang baru nak mula, hingga lah ahli sukan.

.

Lagipun ia merupakan salah satu senaman yang kurang hentakan, jadi ia tak menjejaskan sendi pada anggota badan anda.

.

.

Baca Selepas Ini: Diet Atkins – Cara Diet Yang Anda Semua Wajib Tahu

.

.

4. Angkat Berat

.

.

Senaman dengan menggunakan pemberat ialah antara pilihan popular untuk mereka yang nak kurangkan berat badan.

.

Aktiviti seperti ini boleh membantu membakar 112 kalori dalam 30 minit senaman angkat berat.

.

Senaman angkat berat juga boleh meningkatkan kekuatan dan menggalakkan pertambahan otot.

.

.

Tambahan pula, banyak kajian yang telah dibuat mendapati, badan kita akan terus membakar kalori beberapa jam walaupun selepas kita berhenti lakukan senaman tersebut.

.

Anda patut cuba kuatkan otot kaki dan tangan untuk buat anda lebih bersedia lakukan senaman yang lebih ekstrem.

.

.

5. Berenang

.

.

Nak turunkan berat badan kan? Anda boleh juga cuba aktiviti berenang ni.

.

Berenang boleh membakar 233 kalori jika anda lakukan selama 30 minit.

.

Aktiviti ini mudah dan tak memberi beban yang berlebihan pada sendi dan otot anda.

.

Senaman ini juga sesuai untuk mereka yang pernah mempunyai kecederaan pada otot dan sendi.

.

.

.

.

Konklusi

.

.

Semua senaman ini boleh anda cuba untuk membantu menurunkan BMI anda.

.

Anda tak perlu lakukan kesemuanya sekali gus.

.

Pilih aktiviti mana yang sesuai untuk anda dan mudah untuk anda lakukan setiap hari.

.

.

Selepas beberapa minggu, cuba anda ikut cara kira BMI yang min ajar diatas tadi.

.

Jika anda jaga pemakanan, tidak makan melebihi kalori harian, dan amal kan bersenam, min yakin mesti anda akan nampak perubahan pada berat badan anda.

.

Kalau tidak anda, siapa lagi yang nak bantu anda berubah? Betul tak?

.

.

Jangan lupa juga sentiasa buat pemeriksaan kesihatan jika anda merasa tanda-tanda masalah kesihatan.

.

Sentiasa juga track BMI anda dan pastikan ia sentiasa berada pada paras normal.

.

Baik lah itu sahaja untuk perkongsian kali ini.

.

Buat perubahan dalam hidup anda, semoga sekecil-kecil perubahan ini dapat membawa anda kepada impak positif yang lebih besar.

.

.

Apapun, terima kasih kepada anda kerana sudi membaca perkongsian kami pada kali ini.

.

Tapi sebelum itu kami nak terangkan sedikit.

.

Untuk pengetahuan semua, kami di SuamiSihat.com.my sangat-sangat mengambil berat tentang masalah kesihatan terutama sekali apabila ia melibatkan masalah lelaki dan para suami di Malaysia.

.

.

Kami ingin sajikan kepada masyarakat diluar sana terutama sekali kaum lelaki tentang tips-tips bagaimana untuk menjadi lelaki yang lebih prihatin, bertanggungjawab, dan mampu menjadi sebagai mentor kepada setiap lapisan masyarakat.

.

Harapan kami supaya setiap yang kami kongsikan di sini dapat membantu bukan sahaja golongan lelaki, malah semua golongan masyarakat untuk melahirkan masyarakat yang bijak dan berpengetahuan luas.

.

Kepada pembaca baharu, jika anda ingin terus menyokong kami, boleh lah Like page facebook kami dibawah.

.


.

.

Sekali lagi terima kasih kerana telah membaca perkongsian kami pada kali ini.

.

Semoga bermanfaat!

.

Assalamualaikum.

.

.

Baca Sekarang: Parkinson’s – Tanda, Punca, Tips & Semua Yang Anda Wajib Tahu

.

.