Shhh.. Jangan Bagitahu Isteri Anda 🤫

Dapatkan Ebook Special ini secara PERCUMA.


Nak Romen dengan Tahan Lama + Zakar lebih Keras?
Khusus kepada anda, pembaca Blog SuamiSihat ini sahaja
Dapatkan Sekejap ni

Nafsu Seks – Syahwat Anda Suami Isteri Berkurang? Ini Punca & Solusinya.

Nafsu seks anda kejap naik kejap turun?

.

Isteri pun sama, kejap nak kejap tak nak.

.

“Tak boleh lah bang ayang pied”

.

.

Setiap kali nak bersama je macam-macam alasan yang dia bagi.

.

Perkara sebegini biasa berlaku lagi-lagi kepada pasangan yang dah lama berkahwin ataupun yang telah meningkat umur.

.

Mana taknya hari-hari tengok ‘benda’ yang sama je, mesti salah seorang akan rasa jemu.

.

Meleleh je la ‘kawan’ tu

.

Berkaitan: Cara Bagi Perempuan Banyak Air – Hehe, Anda Suami Perlu Cuba

.

.

Nafsu Seks Berkurang

.

.

Ada satu kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat mendapati, 44% daripada wanita yang berumur 18 tahun dan keatas mempunyai masalah seksual.

.

Majority dari 31,581 responden yang direkodkan mempunyai masalah kurang nafsu seks (libido)

.

Kalau isteri anda mempunyai masalah sebegini mesti anda risau kan?

.

Jangan tak tahu masalah lemah nafsu seks isteri anda pun munkin berpunca daripada anda juga!

.

Cuba ingat balik dulu, time dekat universiti bukan main galak ye bercinta, dating sana dating sini

.

Tapi sekarang lepas dah kahwin, sentuh pun dah tak nak.

.

Ish ish ish..

.

Ramai dari mereka yang sudah berumah tangga mengaku bahawa waktu mereka baru berkahwin, nafsu seks mereka kuat dan membuak-buak.

.

.

Tapi lama kelamaan rasa ‘sedap‘ itu makin lama semakin menurun.

.

.

Ini lah masalah yang ramai pasangan hadapi sekarang ini di Malaysia.

.

Masalah seksual sebegini perlu diselesaikan dengan segera kalau tidak ianya akan menjejaskan kebahagiaan rumahtangga anda kelak.

.

.

.

Punca nafsu lemah

.

Banyak faktor yang boleh menyebabkan seseorang itu lemah nafsu seks.

.

Masalah ini boleh menjejaskan hubungan suami isteri dan menyebabkan hubungan rumahtangga tersebut menjadi renggang dan tidak ceria.

.

.

Akibatnya, pertengkaran, pergaduhan dan salah faham sering berlaku.

.

Jika ini terjadi, anak-anak juga lah yang menjadi tempiasnya nanti.

.

.

1. Masalah hubungan dengan pasangan

.

Setiap kali suami pulang bekerja, si isteri ingin meluangkan masa bersama suami, tetapi si suami tidak mengendahkan kehendak si isteri.

.

“Abang penat lah nak rehat”

.

.

Asyik itu sahaja alasan yang suami bagi.

.

Perlu diingatkan wanita adalah makhluk yang lemah dan memerlukan kasih sayang dan belaian dari si suami.

.

Mereka ingin bermanja-manja, berkongsi susah senang dan masalah yang dihadapi setelah penat seharian bekerja, malah mereka juga yang melakukan kerja rumah kebiasaannya.

.

Jika anda suami yang seperti ini, berubah sekarang! Jangan jadi suami dayus.

.

Untuk mengeratkan hubungan suami isteri, ianya memerlukan kerjasama dari dua belah pihak.

.

Cuba lah berbual-bual dengan isteri anda.

.

layan lah kerenah mereka jika diminta, tak susah pun kan?

.

.

Jika dia meluah dan berkongsi masalah yang dihadapinya, cuba untuk faham isi hati si dia.

.

Munkin ketika itu si isteri inginkan kasih sayang dan seseorang yang boleh memberikan moral support kepada dia.

.

InshaAllah jika anda perbetulkan kesalahan ini, isteri anda rasa lebih disayangi dan dihargai, anda juga yang akan untung. Betul tak?

.

.

2.  Terlalu sibuk sehinggakan tanggungjawab terabai

.

Zaman sekarang ini tak macam zaman-zaman dulu yang tugas isteri hanya menjadi suri rumah sahaja.

.

Ramai isteri yang telah pun bekerja mencari rezeki membantu suami untuk menampung perbelanjaan keluarga.

.

Pada masa yang sama isteri juga menguruskan hal ehwal persekolahan anak-anak sehinggakan tanggungjawab kepada suami pun terabai.

.

.

Ada sesetengah wanita juga yang fokusnya lebih kepada menjadi seorang ibu daripada menjadi seorang isteri.

.

Ini menyebabkan ramai suami yang komplen isteri dah tak secantik dulu, dah tak ‘hot’ macam dulu.

.

Faktor sebegini lah salah satu punca utama kenapa pasangan suami isteri kurang nafsu seks.

.

Sibuk bekerja dan menguruskan hal anak-anak sehinggakan tiada masa hendak menjaga diri dan tanggungjawab kepada suami.

.

Anda yang lelaki pun tidak terkecuali.

.

Wanita terkenal dengan perangainya yang mementing kan kebersihan.

.

.

Jadi kebersihan zakar juga penting untuk menaikkan mood dan nafsu isteri.

.

ELAKKAN guna produk-produk yang boleh mencederakan alat sulit anda seperti gambir sarawak dan minyak belacak, yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada kulit zakar anda seperti keradangan, kulit menjadi hitam, dan melecet.

.

Tonton video dibawah oleh Dr Ismail Tambi tentang kesan penggunaan produk yang tidak selamat dan yang tidak mendapat kelulusan KKM.

.

.

.

Baca Juga:  7 Minyak Belacak Terbaik 2020 – Review Kami, & Betulkah Berkesan?

.

.

3.  Stress

.

Ini lagi satu, stress.

.

Stress ialah salah satu punca utama masalah kurang libido yang dialami lebih 13 juta populasi dunia sekarang ini.

.

Ramai tu!

.

Setiap gangguan emosi dan mental yang berlaku kepada seseorang individu boleh menjejaskan tahap penghasilan hormon endorphin dalam tubuh badan mereka.

.

Jumlah hormon endorphin ini berperanan besar dalam mengawal emosi seseorang, termasuk nafsu seks.

.

Dalam sistem endokrin, hormon yang tidak stabil boleh mempengaruhi penghasilan dan fungsi hormon lain dalam badan.

.

Keadaan stress dan tertekan juga boleh mengganggu penghasilan hormon testosteron lelaki

.

.

Apabila kurangnya jumlah testosteron dalam badan secara tak langsung akan mengurangkan nafsu seks ketika bersama isteri.

.

Wanita pula lebih mudah dipengaruhi oleh pelbagai faktor emosi seperti stress, penyakit mental, dan keadaan sekeliling yang menambahkan lagi bebanan fikiran mereka.

.

Kita sebagai pasangan yang prihatin berperanan besar untuk membantu dan mengstabilkan emosi mereka.

.

Sekiranya masalah tersebut mengganggu masa anda bersama isteri, berbincang lah dan selesaikan masalah tersebut bersama-sama.

.

.

4.  Jarang bersenam & gaya hidup yang tidak sihat – Obesiti

.

.

Jarang bersenam boleh menyebabkan badan menjadi cepat penat dan kurang stamina ketika melakukan seks.

.

Bagi lelaki yang normal dan sihat tubuh badan, tahap testosteron dalam badan mereka berada dalam kadar yang optimum.

.

Ini lah sebab kenapa nafsu seks tinggi dikalangan lelaki yang normal.

.

Berbanding individu yang mempunyai masalah obesiti, jumlah testosteron dalam badan mereka sangat kurang.

.

Sebab itu lah keinginan seksual mereka yang mengalami masalah obesiti, lebih rendah berbanding mereka yang mempunyai berat badan yang ideal.

.

Pemakanan yang tidak seimbang juga boleh mempengaruhi tahap nafsu seks seseorang jika tidak diambil berat dengan serius.

.

.

5. Rehat dan tidur yang tidak mencukupi

.

.

Tidur yang tidak cukup dan tidak berkualiti merupakan antara punca utama kenapa nafsu seks anda kurang dengan mendadak.

.

Kajian mendapati, lelaki yang sihat tubuh badan tetapi tidak dapat tidur yang mencukupi sekurang-kurangnya 8 jam sehari, boleh mengalami penurunan kadar hormon tostesteron sebanyak 10% hingga 15%.

.

Kadar penurunan ini cukup untuk mengurangkan nafsu seseorang.

.

.

6. Faktor Usia

.

Masalah kurang nafsu seks juga boleh berpunca daripada faktor usia.

.

.

Kajian mendapati, keinginan dan nafsu seks akan mula menurun apabila seseorang itu mula meningkat usia terutamanya apabila berumur 45 tahun dan keatas.

.

Di fasa ini juga, keinginan anda untuk melakukan hubungan seks mungkin akan berkurang dan tempoh masa untuk anda mencapai klimaks juga mungkin mengambil masa yang lebih lama.

.

.

Menopause

.

Apabila seseorang itu telah mencapai menopause keadaan fizikal mereka akan berubah. Contohnya faraj yang kering dan rasa sakit setiap kali melakukan hubungan seks.

.

Rasa tidak selesa dan sakit seperti ini kadang-kadang boleh jadi punca kenapa anda tidak bernafsu.

.

Mati Pucuk (Erectile Dysfunction)

.

Majority lelaki yang berumur 50 tahun dan keatas ramai yang mengalami masalah mati pucuk.

.

Mereka juga cenderung untuk menghidap pelbagai jenis penyakit seperti strok, sakit jantung, darah tinggi, dan kencing manis, yang mana merupakan faktor utama seseorang itu mengalami masalah mati pucuk.

.

.

7. Pengambilan ubat-ubatan

.

.

Sesetengah ubat-ubatan untuk merawat penyakit-penyakit merbahaya mampu mengurangkan kadar hormon testosteron bagi lelaki, dan hormon estrogen pada wanita.

.

Seterusnya menyebabkan penurunan keinginan nafsu seks pada pesakit.

.

Antara ubat-ubatan yang boleh mengganggu nafsu seks ada:

 •  Ubat untuk penyakit darah tinggi

 •  Ubat anti-kemurungan

 •  Ubat tahan sakit (Morphine/Oxycodone)

 •  Pill perancang.

.

Nafsu turun sebab ubat okay lagi, kalau turun sebab banyak ambil dadah itu yang kita tak mahu.

.

8.  Mengandung

.

Nafsu seks wanita ketika mengandung boleh juga menurun dan meningkat secara mendadak.

.

.

Ini adalah perkara yang normal bagi wanita yang mengandung, kerana keinginan dan nafsu seks boleh berubah mengikut tahap dan tempoh kandungan.

.

Ada wanita yang terlebih horny semasa mengandung, ada juga yang sebaliknya.

.

Perubahan tubuh badan semasa mengandung juga boleh memberi kesan kepada nafsu seks wanita.

.

Puncanya, kadar penghasilan hormon estrogen dan progestrone yang banyak ketika mengandung ini lah yang meningkatkan pengaliran darah pada anggota kelamin, selepas itu menyebabkan nafsu seks meningkat.

.

.

Biasanya nafsu wanita berkurang ketika mengandung boleh berpunca dari rasa mual, penat, stress yang belebihan, dan juga perubahan fizikal yang berlaku kepada mereka ketika itu.

.

Kebanyakkan wanita juga mengalami masalah tiada nafsu seks selepas bersalin dan semasa berpantang.

.

.

Cara untuk merawat dan mengembalikan nafsu seks pasangan anda

.

Anda ingin pulihkan kembali keghairahan anda bersama pasangan anda macam mula-mula kahwin dahulu?

.

Macam mana nak bagi suami kuat nafsu seks? Apa tips isteri kuat nafsu seks?

.

.

Tak kan hari-hari nak dingin je kan, mesti lah nak jadi macam dulu balik.

.

Jom kami terangkan apa langkah-langkah yang boleh membantu anda untuk mengembalikan nafsu seks anda dan pasangan anda.

.

Boleh baca juga: Goda Suami – Tips Mudah Supaya Lelaki Anda Terpikat & Setuju Selalu!

.

.

1) Mulakan dengan ‘Pillow talk’ terlebih dahulu.

.

Ini penting.

.

Salah satu cara yang efektif untuk anda menaikkan nafsu pasangan anda ialah pillow talk ataupun perbualan diatas katil.

.

Selain dari aktiviti berciuman dan berpelukan, perbualan di atas katil ini juga boleh menaikkan nafsu seks pasangan anda.

.

.

Ia akan membuatkan pasangan anda rasa bahawa anda sangat mengambil berat tentangnya, si dia akan rasa lebih dihargai, dan bukan hanya sekadar ingin melepaskan nafsu seks semata-mata.

.

Sebelum melakukan hubungan seks, ajak lah suami atau isteri anda berbual-bual diatas katil sambil mengucapkan kata-kata yang manis, dan yang boleh merangsang perasaan gembira anda dengan pasangan anda.

.

Seorang psikologis & sexologis dari Newyork, Dr. Joy Davidson, menjelaskan,

“Jika anda kenal diri anda dan pasangan anda, hubungan seksual anda akan lebih bernafsu dan lebih meletup

.

Antara buku yang ditulis oleh beliau bertajuk Fearless Sex, dan How To Be A Babe.

.

.

Tips ketika ‘Pillow talk’

.

Perbualan diatas bilik tidur memerlukan skill dan teknik yang betul supaya anda dapat mengeratkan lagi hubungan anda dengan pasangan anda.

.

.

Abaikan smartphone & Gadget

Bilik tidur sepatutnya hanya untuk anda tidur, berbual bersama isteri dan juga melakukan hubungan seks. Bukan sahaja smartphone dan alatan elektronik mengganggu waktu tidur anda, malah boleh mengganggu tumpuan anda berbual dan menghabiskan masa bersama pasangan anda.

.

Gunakan topik yang ringan

Ini bukan masanya untuk anda berbincang mengenai kewangan keluarga atau hal-hal yang serius. Topik yang berat dan negatif sebegini akan menyebabkan emosi anda terganggu dan menjejaskan kualiti tidur anda. Gunakan topik yang lebih rileks seperti apa yang anda nampak semasa memandu ke tempat kerja, atau perkara lucu yang berlaku kepada anda pada hari tersebut.

.

Elakkan pertengkaran

Jika ada konflik yang timbul semasa anda berbual bersama pasangan anda, cuba cari jalan penyelesaian yang lebih neutral atau yang memenangkan kedua belah pihak.

.

Elakkan pergaduhan yang boleh mengganggu masa tidur anda.

.

Senyap

Kadang-kadang anda juga tak ada banyak perkara yang nak dibualkan pada hari itu, tak apa ianya perkara biasa.

.

Berbaring sambil memeluk pasangan anda juga sudah cukup untuk menimbulkan perasaan selesa dan selamat, bukan sahaja kepada anda malah kepada pasangan anda juga.

.

.

.

2) Pilih waktu yang sesuai

.

Kadang-kadang pemilihan waktu yang tidak sesuai lah yang menyebabkan si dia menolak pelawaan anda, bukan suami atau isteri yang tiada nafsu seks, tapi timing yang tak tepat.

.

Munkin waktu itu isteri anda sedang bergegas ingin menyiapkan kerja yang lebih mustahak.

.

Jadi ketika ini si isteri tidak dapat melayan nafsu seks suami.

.

Anda sebagai pasangan mestilah bijak memilih timing yang sesuai untuk bersama dengan pasangan anda.

.

.

Jangan tak tahu, pilihan waktu yang tepat boleh menaikkan nafsu si dia.

.

Untuk mengelakkan kekecewaan anda ‘di-reject‘ oleh pasangan anda, boleh cuba tips yang kami sediakan ini.

.

Waktu Pagi

.

Merujuk pakar Sexologist, Dr. Jessica O’Reilly

“Tahap testosteron dan tenaga berada di tahap yang tertinggi pada waktu pagi.”

.

Beliau ialah pakar dalam bidang sexology dan telah menulis beberapa buah buku yang terkenal antaranya, The Little Book of Kink dan The Ultimate Guide to Seduction and Foreplay

.

.

Kadar peningkatan hormon testosteron ini lah yang menyebabkan lelaki lebih bersedia untuk melakukan hubungan seks diwaktu pagi.

.

.

Dengan melakukan hubungan seks diwaktu pagi, peningkatan hormon Oxytocin (hormon cinta) akan berlaku, dan anda juga akan lebih selesa dan mesra bersama pasangan anda sepanjang hari.

.

Jadi para isteri boleh cuba goda suami anda pada waktu pagi, dah tentu suami anda akan ‘keras mencanak‘ dengan tiba-tiba. Hihi

.

Selepas bersukan

.

Hasil kajian dari University of Texas mendapati,

“Darah akan mengalir ke bahagian sulit wanita lebih tinggi, lebih dari 169%, selepas melakukan aktiviti berbasikal selama 20 minit”

.

.

Mengikut pakar, nafsu seks perempuan meningkat secara mendadak selepas bersukan.

.

Lepas bersukan tu apa kata anda cuba goda isteri anda, kami yakin isteri anda tak akan menolak.

.

.

3) Banyakkan bersenam

.

Bersenam telah dibuktikan dapat membantu meningkatkan nafsu seks seseorang.

.

Hasil kajian dari Universiti of Texas,

”Bersenam dapat membantu menaikkan nafsu wanita dan bertindak sebagai agen anti kemurungan

.

.

Bersenam juga boleh membantu meningkatkan jumlah testosteron dalam tubuh badan lelaki, yang mana kadar penghasilan hormon testosteron yang tinggi ini lah yang menentukan tahap rangsangan suami tehadap pasangan mereka.

.

Bersenam bukan sahaja dapat menyehatkan badan dan meningkatkan libido seseorang, malah boleh mencantikkan tubuh badan anda suami dan isteri.

.

Selain itu bersenam juga dapat meningkatkan stamina supaya boleh tahan lebih lama diranjang selain dapat mengelakkan obesiti.

.

Sumber dari World Health Organisation, kajian mendapati 44.2% daripada populasi golongan dewasa di Malaysia menghidap obesiti.

.

.

Ini menjadikan Malaysia merupakan negara yang paling tinggi kadar pratusan obesiti di Asia Tenggara!

.

Banyak manfaat bersenam pada tubuh badan kita seperti mencerdaskan minda, dan mencergaskan badan.

.

Jangan tak tahu, bersenam juga dapat mencegah dari mendapat penyakit mati pucuk tau!

.

.

4) Gunakan posisi yang berbeza

.

Mencuba posisi yang baru juga boleh menambah keghairahan pasangan anda.

.

Bayangkan selama ini anda asyik gunakan posisi yang sama sahaja tapi kali ini, anda cuba posisi yang baru bersama pasangan anda.

.

Sudah tentu si dia akan rasa lebih ‘suspen’ dan teruja!

.

.

Sebelum bergerak kearah seks yang lebih serious, jangan lupa foreplay dahulu untuk mengghairahkan lagi isteri anda, jangan terus sumbat aje!

.

Pelbagaikan pemilihan posisi seks anda.

.

Pasti selepas ini pasangan anda akan lebih bersemangat untuk bersama dengan anda dan ingin mencuba posisi seks yang baharu.

.

1.  Faceoff

.

.

Sejak kahwin asyik main dalam bilik atas katil je kan, apa kata anda cuba posisi ini.

.

Anda boleh cuba naikkan nafsu isteri anda seperti dalam gambar diatas.

.

Selain dapat memberikan pengalaman baru kepada isteri, anda dan pasangan anda juga dapat ‘henjut’ lebih lama dan mengelakkan pancut awal.

.

2.  Leapfrog

.

.

Kadang-kala salah satu sebab kenapa isteri anda kurang bernafsu ialah sebab anda selalu pancut awal.

.

Apa kata anda cuba posisi lebih advance doggy style ini, tiru sebijik macam dalam gambar.

.

Posisi seks seperti ini dapat memberikan anda tusukan yang lebih dalam dan merehatkan isteri anda sebelum memulakan posisi lain.

.

.

3. The Seashell

.

.

Wanita cepat bosan jika anda sering ulang posisi yang sama, apa kata cuba posisi yang lain yang extreme sedikit seperti dalam gambar diatas.

.

Letakkan kaki pasangan anda dibelakang kepala dan tusuk vagina si dia sedalam yang anda boleh.

.

Pelbagaikan posisi terbaik untuk puaskan si dia, boleh terus ulang dan pada masa yang sama cuba teroka posisi lain juga ya.

.

.

4.  Rehat dan tidur yang cukup

.

Seorang lelaki dewasa memerlukan sekurang-kurangnya 8 jam sehari untuk mendapat tidur yang berkualiti dan mencukupi

.

.

Tidur yang cukup dan berkualiti akan menyebabkan badan kita lebih bertenaga secara zahir dan batin.

.

Selain itu, tubuh badan manusia akan merembeskan hormon mengikut kepada corak dan waktu tidur individu tersebut

.

Jika seseorang individu itu yang hanya tidur 4 ke 5 jam sehari, ianya boleh mengakibatkan penurunan penghasilan testosteron dalam badan sebanyak 10-15 %.

.

Kadar penurunan ini cukup tinggi untuk menurunkan nafsu seks lelaki.

.

Tunggu apa lagi, cepat dapatkan tidur yang cukup malam ini!

.

.

5.  Kawal Stress

.

.

Antara faktor lain penurunan testosteron dalam badan adalah stress.

.

Gangguan hormon akan berlaku didalam badan anda apabila anda mengalami stress dan tekanan emosi.

.

Keadaan minda yang stress dan tidak stabil boleh mempengaruhi penghasilan hormon lain dalam tubuh badan manusia..

.

Jangan paksa diri anda, segerakan berehat supaya anda lebih tenang dan fokus melakukan kerja.

.

Kami faham, tak mudah untuk kurangkan stress yang kita alami sekarang ini.

.

Cuba berbincang dengan pasangan anda dan kawan-kawan anda tentang perkara yang anda fikirkan tersebut.

.

.

Anda juga boleh dapatkan bantuan kaunseling dan pakar yang berdekatan dengan anda.

.

Amalkan juga aktiviti luar seperti berjoging dan mendaki gunung yang melibatkan pergerakkan fizikal yang telah terbukti boleh mengurangkan stress.

.

.

.

6.  Fahami tubuh badan pasangan anda

.

Pasangan yang sudah berkahwin sering sekali ambil mudah tentang perkara ini.

.

Perlu diingatkan, setiap individu memiliki tubuh badan yang berbeza.

.

.

Ada perkara-perkara yang boleh mengghairahkan anda tetapi tidak kepada orang lain.

.

Penting untuk kita faham tubuh badan pasangan kita supaya kita lebih peka tentang sensitiviti dan apa kesukaan mereka.

.

Contohnya, kalau isteri anda itu lebih suka anda mulakan foreplay sebelum bergerak ke arah ‘intercourse‘, jadi selepas ini anda boleh perbanyakkan foreplay yang menghairahkan isteri anda terlebih dahulu.

.

Langkah ini penting kerana apabila anda mengambil berat tentang apa yang pasangan anda rasai semasa melakukan seks, pasangan anda akan rasa lebih puas dan akan rasa lebih dihargai.

.

.

Tunjukkan minat anda terhadap tubuh badan si dia, mesti pasangan anda akan lebih terangsang dan bernafsu.

.

Lepas tu apa tunggu lagi, henjut aje lahh!

.

Kesimpulannya

.

Anda sebagai suami dan isteri perlulah prihatin dalam memastikan kualiti seksual dapat dinikmati kedua belah pihak pada tahap yang tertinggi.

.

Langkah drastik perlu lah diambil supaya hubungan seks anda dan pasangan anda boleh kembali hangat seperti dahulu.

.

.

Tetapi untuk mencapai kesan yang positif, langkah ini memerlukan kerjasama dari suami dan isteri sendiri.

.

Ingat, kepuasan seks adalah salah satu faktor yang menentukan kebahagiaan sesebuah rumahtangga tersebut.

.

Jika tidak dipandang serius pelbagai masalah yang boleh timbul kepada anda dan keluarga anda, seperti pertengkaran antara suami isteri, tanggungjawab kepada keluarga dan anak-anak terabai, dan bermacam-macam lagi.

.

Fahami dan hayati lah tanggungjawab anda sebagai suami dan isteri supaya rumahtangga anda semakin harmoni.

.

.

Jangan terlalu yakin dengan prestasi anda, kadang kala isteri anda memang tidak berkata apa-apa tetapi kemungkinan isteri anda malu untuk meluahkan kepada anda.

.

Terima kasih kerana membaca perkongsian kami pada kali ini.

.

Semoga ilmu yang disampaikan dapat dimanfaatkan oleh pasangan suami isteri diluar sana.

.

Jangan lupa baca perkongsian kami yang lain juga.

.

Salam!

.

Baca Juga: Waktu Subur Isteri – Anda Suami Perlu Faham Kitaran Haid

.

.